Order- & returhantering

Returhantering

Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Det innebär att om du köper en produkt hos butiker som är kopplade till Roomly.se har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkten. Vi rekommenderar att du först tar emot produkten och därefter tillämpar din ångerrätt, då detta underlättar returhanteringen.

För att påbörja en retur kontaktar du kundtjänst hos den butik som du gjort köpet hos.

Varje butik som finns kopplad till vår tjänst ska på hemsidan erhålla kontaktuppgifter och information om hur du går till väga med en retur.

Vi rekommenderar dig att alltid kontakta butiken innan varan sänds i retur, oavsett returorsak.

Undantag från ångerrätten:
Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en soffa med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer butiken att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras.

Reklamation

Om ni råkar ut för en reklamation, dvs att varan är trasig eller blivit skadad vid frakt måste du anmäla detta direkt. Anmälan görs till den butik som ni gjort beställning hos. Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

Leveranstid

Varor som beställs kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan hos respektive butik. Leverans sker normalt till närmsta postombud eller genom hemleverans vardagar till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tänk på att leveranstiden för hemkörning angiven hos butiken är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid.

Vid eventuella leveransförseningar ska butikens kundtjänst kontakta kunden så snart som möjligt.

* Alla butiker har olika fraktbolag, leveranstider, fraktval och priser. För att vara säker på detaljerna hänvisar vi till respektive butiks villkor.

Tilläggstjänster hemkörning

Flera av våra kopplade inredningsbutiker erbjuder via DHL tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning, dubbelbemannad uppbärning samt kvällsleverans. Dessa tilläggstjänster ligger utanför ordinarie prissättning och kan därför ej tillgodoräknas/återfås vid eventuell retur eller återköp. När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad.

Hemleverans kvällstid
Ger leverans till närmsta grind, port eller garageuppfart. Leverans sker normalt mellan 17.00 och 22.00. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Enkelbemannad uppbärning
Ger leverans in i ditt hem av en person. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och en person hjälper sedan till att bära in möbler i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Kunden förväntas hjälpa till med uppbärningen om det krävs. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Dubbelbemannad uppbärning
Ger leverans in i ditt hem av två personer. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och två personer bär sedan in varan i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Chauffören har tyvärr inte möjlighet att avlägsna emballage, hänga av dörrar eller liknande för att kunna bära in möbeln. Observera att de anställda på fraktbolaget av försäkringsskäl inte har möjlighet att ta av sig sina skor när de bär in produkter. Täck därför gärna över ditt golv om du har ömtåliga eller fläckkänsliga golv. Flytta gärna undan möbler och annat som kan vara i vägen så att det blir så lätt som möjligt att komma in i rummet utan att skada eller repa något.